Polski

41. KROŚNIEŃSKIE SPOTKANIA TEATRALNE

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza w Krośnie tradycyjnie o tej porze roku zapraszają na Krośnieńskie Spotkania Teatralne.  41. edycja spotkań rozpocznie się 5 listopada Wernisażem Pokonkursowej Wystawy Fotograficznej Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

 


Program Opisy spektakli*
*Opisy spektakli i materiały graficzne nadesłane przez zaproszone teatry



Sprzedaż biletów na spotkania teatralne: od 12 października 2019
Bilety w sprzedaży w kasie RCKP:
Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, ul. Kolejowa 1 (p. 234)
Godziny otwarcia kasy RCKP:
poniedziałek - piątek 10.00-13.00 oraz 14.30-17.30
sobota 10.00-14.00 oraz na godzinę przed wydarzeniem

Karnet: 450 zł (nie obejmuje spektakli rodzinnych)

 

 

Plakat - 41. Krośnieńskie Spotkania Teatralne

 

 


PROGRAM
5 listopada 2019 (wtorek), 18.30
WERNISAŻ POKONKURSOWEJ WYSTAWY FOTOGRAFII Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego
Wstęp wolny

5 listopada 2019 (wtorek), 19.00
DZIEŁA WSZYSTKIE SZEKSPIRA (W NIECO SKRÓCONEJ WERSJI)
Teatr Montownia/Teatr Polonia
Bilet normalny 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł, specjalny bilet dla seniora 50 zł

12 listopada 2019 (wtorek), 19.00
NIEMY KELNER
Kompania Teatralna
Bilet normalny 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł

13 listopada 2019 (środa), 19.00
LUDZIE INTELIGENTNI
Teatr IMKA
Bilet normalny 100 zł, ulgowy 90 zł, balkon 85 zł

17 listopada 2019 (niedziela), 16.00, spektakl rodzinny - poza karnetem
WYSTARCZY BYĆ
Teatr Maska
Bilet rodzinny dla 5 osób 65 zł, dla 4 osób 56 zł, dla 3 osób 48 zł, dla 2 osób 36 zł, dla 1 osoby 20 zł

20 listopada 2019 (środa), 19.00

GRACE I GLORIA
Jubileuszowy benefis Stanisławy Celińskiej
Bilet normalny 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł

22 listopada 2019 (piątek), 19.00

NASZE ŻONY
Teatr Syrena
Bilet normalny 100 zł, ulgowy 90 zł, balkon 85 zł

25 listopada 2019 (poniedziałek), 19.00
CUDOTWÓRCA
Agencja Artystyczna CDN
Bilet normalny 70 zł, ulgowy 60 zł, balkon 55 zł, specjalny bilet dla seniora 50 zł

 


INFORMACJE


5 listopada 2019 (wtorek), 18.30
WERNISAŻ POKONKURSOWEJ WYSTAWY FOTOGRAFII Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego
Wstęp wolny
Miejsce: Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, Galeria Pod Żyrandolem (parter)
Wystawa czynna: do 25 listopada 2019

Konkurs Fotografii Teatralnej, który spotyka ze sobą najważniejsze i najciekawsze prace fotograficzne odsłaniające polskie życie teatralne, organizowany jest od 2015 roku. Ma on charakter otwarty. Każdy uczestnik może zgłosić prace w dwóch kategoriach: „teatralne zdjęcie sezonu” (kategoria A) oraz „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia”, którego premiera odbyła się w danym sezonie (kategoria B).

 

KST Wystawa fotografii instytut



Czwarta edycja Konkursu Fotografii Teatralnej każe zadać pytanie, gdzie dzieje się teatr? Oczywista wydawałaby się odpowiedź: na scenie. Ale liczne fotografie zgłoszone do Konkursu i wybrane do finałowej puli oczywistość tę podważają. Niektóre z nich wręcz zdają się sugerować, że dzisiejszy polski teatr równie intensywnie dzieje się i ujawnia swoją prawdę w oczekiwaniu za kulisami, w twarzy aktorki palącej papierosa w garderobie, a nawet między spoglądającymi na siebie widzami - podsumowuje tegoroczny Konkurs jego juror, prof. Dariusz Kosiński.


5 listopada 2019 (wtorek), 19.00
DZIEŁA WSZYSTKIE SZEKSPIRA (W NIECO SKRÓCONEJ WERSJI)
Adam Long, Daniel Singer, Jess Winfield

reżyseria: John Weisgerber
scenografia: Paulina Czernek
kostiumy: Anna Puchalska
światło: Paweł Szymczyk
realizacja dźwięku: Tatiana Czabańska
obsada: Adam Krawczuk, Marcin Perchuć, Rafał Rutkowski i Maciej Wierzbicki
Ta żartobliwa sztuka została napisana dwadzieścia lat temu przez trzech amerykańskich studentów, i od tego czasu cieszy się niesłabnącym powodzeniem, zarówno w Londynie, jak i w Polsce. Przez kilkanaście lat gościła w Teatrze Criterion przy Piccadilly Circus na londyńskim West Endzie. W Polsce, w Prochoffni grana 600 razy.

 

KST Dzieła wszystkie Szekspira

 


Spektakl ma niezwykłe tempo. Aktorzy Teatru Montownia w ciągu kilku sekund zmieniają się w kolejne postaci z szekspirowskich dramatów. To mistrzowie teatralnej metamorfozy. Doskonale odnajdują się w pastiszu, grotesce czy ironii. Wystarczy założyć wianek, kapelusz, zmienić sposób chodzenia i mimikę twarzy i już na scenie mamy inną postać. Rafał Rutkowski prezentuje biografię Szekspira w wersji skróconej, w dodatku pomieszaną z życiorysem Hitlera. Spektakl cały czas nabiera tempa, w ciągu 80 minut publiczność poznaje bez mała wszystkie postaci szekspirowskie, bohaterów komedii, tragedii, kronik - jest Hamlet, królowa Gertruda, Ofelia, Otello, Romeo i Julia, Makbet, Juliusz Cezar, Król Ryszard III, Henryk VI i inni.

[80 minut bez przerwy]

 


12 listopada 2019 (wtorek), 19.00
NIEMY KELNER
Harold Pinter

reżyseria: Wojciech Malajkat
obsada: Mikołaj Roznerski, Piotr Szwedes
Zawodowi mordercy czekają na następne zlecenie, zabijają... na razie wolny czas... prowadząc błyskotliwe i zabawne dialogi, jednocześnie realizując dochodzące do nich „z góry” polecenia. Mówią o wielu rzeczach, wspominają wspólnie spędzany czas, wypowiadają przy tym sporo słów (które nie służą porozumieniu, ...tylko mają ukryć wzrastający niepokój. Jednak z drugiej strony doskonale wiedzą, że prowadząc życie łowcy, znają jego główną zasadę „Życie... każdego z nas ma na muszce.”
Między absurdem a rzeczywistością, śmiechem i tragedią jest bardzo cienka granica. Wszystko stoi tu na ostrzu noża, a właściwie u wylotu lufy. Czym to się skończy? Zapewne brawami, skoro Pintera przedstawią Malajkat, Roznerski i Szwedes.

 

KST Niemy kelner

 


Harold Pinter (ur. 10 października 1930 w Londynie, zm. 24 grudnia 2008 tamże) - angielski dramaturg, pisarz, reżyser teatralny i scenarzysta, laureat literackiej Nagrody Nobla w 2005, otrzymanej za odkrywanie „przepaści pod codzienną gadaniną i wymuszanie wejścia do zamkniętych przestrzeni ucisku” (uzasadnienie).
Zaliczany do czołowych przedstawicieli teatru absurdu. Pinter był też twórcą tzw. „komedii zagrożenia” (comedy of menace), obnażającej pozorność komunikacji między ludźmi i dramatyczną bezradność człowieka zarówno wobec świata zewnętrznego, jak i własnej podświadomości.

[75 minut bez przerwy]


13 listopada 2019 (środa) 19.00
LUDZIE INTELIGENTNI
Marc Fayet

reżyseria: Olaf Lubaszenko
muzyka: Szymon Wysocki
scenografia: Justyna Woźniak
kostiumy: Tomasz Jacyków
obsada: Renata Dancewicz, Maria Seweryn, Magdalena Stużyńska, Szymon Bobrowski, Rafał Królikowski, Bartłomiej Topa
Na scenie poznajemy kolejno szóstkę bohaterów. Trzy pary, które tworzą jednocześnie grupę przyjaciół. Francuski dramatopisarz Marc Fayet, który jest autorem sztuki, zabawił się ciekawą kompilacją postaci, zestawiając ich w nietypowe duety. Hrabalowski i ciapowaty Alexandre świetnie czuje się przy apodyktycznej herszt babie Marinie. Matołkowaty i niewinny Thomas układa sobie życie z zadziorną i przebiegłą Giną, a David, pewny siebie samiec alfa, związał się z wyrafinowaną Chloe. Panowie oglądają razem mecze francuskiej ligi, panie spędzają czas przy ulubionym serialu. Podczas spotkań tematem przewodnim rozmów są osobnicy płci przeciwnej.

 

 

KST Ludzie inteligentni

 


Akcja zagęszcza się już na początku spektaklu, kiedy jedna z par postanawia się rozejść. Ich rozstanie prowadzi do odkrycia głęboko skrywanych tajemnic i ujawnia serię różnic poglądowych, które szybko rozprzestrzeniają się na kolejne związki.
A wszystko sprowadza się do pytania, które zadajemy sobie od tysięcy lat. Kto rządzi światem? Kobiety czy mężczyźni? Prostej odpowiedzi nie ma, ale spektakl celniej uderza w męską część widowni i nabiera feministycznego charakteru. „Ludzie inteligentni” to spektakl, który współczesnymi środkami mówi o niezmiennie nierozwiązanej kwestii wyższości jednej płci nad drugą.

[90 minut bez przerwy]


17 listopada 2019 (niedziela), 16.00
WYSTARCZY BYĆ
Na podstawie książki „Nie każdy umiał się przewrócić” Toona Tellegena

adaptacja, teksty piosenek, reżyseria: Radosław Kasiukiewicz
scenografia: Michał Dracz
muzyka: Grzegorz Mazoń
asystent reżysera: Bogusław Michałek
obsada: Anna Kukułowicz, Robert Luszowski, Bogusław Michałek, Andrzej Piecuch

 

 

KST Wystarczy być

 


„Wystarczy być” to przede wszystkim bajka o przyjaźni - takiej po prostu - bezinteresownej - takiej, która jest i niczego nie oczekuje w zamian. Ale nie tylko. Również o sile wyobraźni, która potrafi zmieniać rzeczywistość. Bohaterowie „Wystarczy być” wykorzystują tę siłę, by tworzyć własny, bajkowy świat (czasami kolorowy i piękny, a czasem, gdy wyobraźnia nie chce się słuchać właściciela - szary).
Urocze postaci - Wiewiórka, Mrówka, Słoń próbują zmierzyć się ze swoimi pragnieniami i dowiedzieć się, co w ich życiu jest najważniejsze, i co im daje radość. Wszystko to podane jest w sympatyczny, lekko filozoficzny - jak przystało na bajki Toona Tellegena - sposób.

Spektakl rodzinny
[50 minut]


20 listopada 2019 (środa), 19.00
GRACE I GLORIA
Benefis jubileuszowy Stanisławy Celińskiej
Tom Ziegler

tłumaczenie: Jacek Kaduczak
reżyseria: Bogdan Augustyniak
muzyka: Jerzy Satanowski
scenografia: Jerzy Rudzki
producent: Joanna Cywińska
obsada: Stanisława Celińska i Lucyna Malec
„Grace i Gloria” to opowieść o zderzeniu dwóch przeciwległych światów. Główne bohaterki to dwie kobiety, które pierwszą młodość mają już za sobą. Grace, brawurowo grana przez Stanisławę Celińską, jest właścicielką podupadającej firmy. To prosta, ale mądra kobieta, której los nie szczędził razów, a przez to silna i odporna. Realistycznie przedstawiona Grace pokazuje nam pełną gamę swoich zachowań. Od radości do zgorzknienia, smutku i żalu, jaki towarzyszy chorobie.
Druga bohaterka to Gloria, którą na scenie gra Lucyna Malec. Gloria to kobieta pochodząca z innego świata. Z Grace różni ją niemal wszystko - poziom wykształcenia, spojrzenie na świat, sytuacja życiowa. Oprócz zderzenia się dwóch przestrzeni widzimy, jak przez pryzmat doświadczeń dwie różne kobiety osiągają porozumienie.

 

 

KST Grace i Gloria fot, impresariat

 


„Grace i Gloria” to spektakl na jubileusz Stanisławy Celińskiej. Dzięki obsadzie staje się niepowtarzalnym widowiskiem, a rola samej Stanisławy Celińskiej zapada na długo w pamięć. Postać Grace świetnie współgra z aktorką, ukazując przy tym jej niepowtarzalną aktorską dojrzałość. Znana i lubiana przez widzów aktorka ukazuje pełnię swoich możliwości warsztatowych, wzruszając i śmiesząc, serwując rozrywkę i refleksję.
Akcja sztuki „Grace i Gloria” dzieje się gdzieś na dalekiej amerykańskiej prowincji. Brawurowa gra Stanisławy Celińskiej i Lucyny Malec tworzy widowisko pełne wdzięku i refleksji. Opowieść dopełniają znakomita scenografia Jerzego Rudzkiego i muzyka Jerzego Satanowskiego. Spektakl został przygotowany z okazji jubileuszu pracy artystycznej Stanisławy Celińskiej. Zdobył trzy pierwsze nagrody na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Prywatnych w Siedlcach w 2013 roku: Pierwszą Nagrodę Jury i Publiczności w kategorii Najlepszy Spektakl, Pierwszą Nagrodę Publiczności w kategorii Najlepsza Scenografia.

[130 minut, 1 przerwa]


22 listopada 2019 (piątek), 19.00
NASZE ŻONY
Éric Assous

reżyseria: Wojciech Pszoniak
scenografia i kostiumy: Barbara Hanicka
obsada: Wojciech Malajkat, Piotr Polk, Wojciech Pszoniak
Zaskakujący, pełen zwrotów akcji komediodramat, obmyślony na trzech wirtuozów aktorstwa. Jest to opowieść o próbie, przed jaką staje wieloletnia przyjaźń trzech mężczyzn. Na rozważaniach o trudnych wyborach między moralnością a lojalnością się nie skończy.

 

KST Nasze żony

 


„Nasze żony” to sztuka, w której aktor jest na pierwszym planie, jest podmiotem, a nie - jak to się dziś często zdarza - przedmiotem. Lubię taki teatr. Taki teatr jest mi bliski. Interesują mnie ludzkie losy, zmaganie się człowieka z życiem. Nie chcę, by coś przeszkadzało mi w zbliżeniu się do człowieka, w jego zrozumieniu. Wybrałem tę sztukę również dlatego, żeby spotkać się na scenie z moimi wspaniałymi Kolegami - Wojtkiem Malajkatem i Piotrkiem Polkiem - Wojciech Pszoniak.

Na tym spektaklu można przypomnieć sobie, jak aktor powinien mówić, poruszać się na scenie, jak reagować na toczącą się akcję, nawet wtedy, gdy nie bierze w niej bezpośredniego udziału, ale jest na scenie, jak się „aktywnie” uczestniczy w tej akcji, siedząc w fotelu i nie wypowiadając ani słowa, jak grać gestem, mimiką, spojrzeniem, natężeniem głosu.

[90 minut bez przerwy]

 


25 listopada 2019 (poniedziałek), 19.00
CUDOTWÓRCA
Brian Friel

przekład: Elżbieta Jasińska
reżyseria: Adam Ferency
muzyka: Piotr Łabonarski
wizualizacje: Antoni Ferency
obsada: Adam Ferency, Anna Gajewska, Henryk Niebudek
Zapomniana prowincja Irlandii. Frank - uzdrowiciel, Grace - jego żona, Teddy - impresario przemierzają drogi wysłużoną furgonetką, od wioski do wioski, od przedstawienia do przedstawienia. Dotyk Franka, wypowiadane zaklęcia i tajemne moce mają uzdrawiać chorych. Nieraz zdarza się cud i występ kończy się sukcesem.
Brian Friel po mistrzowsku konstruuje historię, opierając ją na zwierzeniach trójki bohaterów. Wersje wydarzeń, osobiste i różne jak przeżycia i pamięć, powoli się zazębiają.
„Cudotwórca” („Faith Healer”) hipnotyzuje słowem. To opowieść o miłości, przyjaźni, wędrówce, o więzach, które splatają nas ze sobą, czasem zbyt mocno i dla naszej zguby.
Fenomenalny Francis Hardy. Czarujący hochsztapler? Wytrawny showman? Średnio uzdolniony uzdrowiciel?

 

KST Cudotwórca

 


Brian Friel urodził się w 1929 roku w Irlandii Północnej. Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych dramatopisarzy angielskojęzycznych dwudziestego wieku. Napisał ponad trzydzieści sztuk granych na całym świecie. Pisał artykuły do „The Irish Press” i krótkie opowiadania do „The New Yorker”, był dyrektorem Field Day Theatre Company. Napisał m.in dramaty: Here I Come!, The Loves of Cass McGuire, Lovers, The Freedom of The City, Volunteers, Living Quarters, Faith Healer (Cudotwórca), Translations (Przekłady). Jego najbardziej znaną sztuką jest Dancing at Lughnasa (Tańce w Ballybeg). Poza Cudotwórcą na polski przełożono jego cztery dramaty: Obywatelstwo honorowe, Przekłady, Molly Sweeney i Tańce w Ballybeg. Friel uchodził za człowieka niezwykle skrytego, rzadko udziela wywiadów, biografowie nie są pewni podstawowych informacji o jego życiu. Zmarł 2 października 2015, Greencastle, Irlandia.

Ciekawostka: w National Theatre w Londynie rolę kobiecą grała Helen Mirren
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS za zgodą: The Agency (London) Ltd., Pottery Lane, London W11 4LZ; info@theagency.co.uk

[75 minut bez przerwy]
 

 
PRZYDATNE LINKI:
DZIEŁA WSZYSTKIE SZEKSPIRA (W NIECO SKRÓCONEJ WERSJI):
Zobacz na kanale YouTube

WYSTARCZY BYĆ:
Zobacz na kanale YouTube

NASZE ŻONY:
Zobacz na kanale YouTube

CUDOTWÓRCA:
Zobacz na kanale YouTube
 

 

Szczegóły: www.rckp.krosno.pl