Polski

SMYCZKI NA WOJCIECHU LETNIE KONCERTY KAMERALNE 2019

Smyczki na Wojciechu to cykl letnich koncertów muzyki kameralnej odbywających się w zabytkowym kościółku św. Wojciecha. Atmosfera i sprzyjająca koncertom akustyka miejsca, repertuar oraz wirtuozerskie wykonania co roku są zachętą dla coraz liczniej przybywającej publiczności.

 




PROGRAM
 
Miejsce: Kościół pod wezwaniem św. Wojciecha Męczennika, ul. Korczyńska 18A
Termin: 28 czerwca 2019 (piątek), godzina 19.00
 
Cracow Guitar Quartet
 
Miłosz Mączyński - gitara
Joanna Baran-Nosiadek - gitara
Łukasz Dobrowolski - gitara
Mateusz Puter - gitara
 
---
 
Miejsce: Kościół pod wezwaniem św. Wojciecha Męczennika, ul. Korczyńska 18A
Termin: 9 sierpnia 2019, godzina 19.00
 
Anna Gutowska - gitara
Monika Welc - gitara
Joanna Bartkiewicz - skrzypce
Klaudia Borowiec - wiolonczela
Michalina Matias - altówka
 
---
 
Miejsce: Kościół pod wezwaniem św. Wojciecha Męczennika, ul. Korczyńska 18A
Termin: 30 sierpnia 2019, godzina 19.00
 
Królestwo Beskidu
Katarzyna Gacek-Duda - flet poprzeczny, piszczałki, flety etniczne, skrzypce
Marcin Sidor - skrzypce
Martin Wałach - kontrabas
Beniamin Wałach - altówka
 
 
PROGRAM, BIOGRAMY ARTYSTÓW
 
Miejsce: Kościół pod wezwaniem św. Wojciecha Męczennika, ul. Korczyńska 18A
Termin: 28 czerwca 2019 (piątek), godzina 19.00
 
Cracow Guitar Quartet
 
Miłosz Mączyński - gitara
Joanna Baran-Nosiadek - gitara
Łukasz Dobrowolski - gitara
Mateusz Puter - gitara
 
Program:
J.S. Bach - Koncert brandenburski nr 3 cz. 1
C. Debussy - Reverie
E. Grieg - Pieśń Solvejgi, Taniec Anitry
L. Brouwer - Krajobraz kubański w deszczu
P. Bellinati - Baiao de Gude
C. Machado - Catira, Ciranda, Frevo
 
Cracow Guitar Quartet powstał w 2006 roku i współtworzą go artyści związani z Krakowem: dr Miłosz Mączyński (prowadzący klasę gitary w Akademii Muzycznej w Krakowie), Joanna Baran-Nosiadek, Łukasz Dobrowolski oraz Mateusz Puter. Zespół bierze udział w wielu projektach muzycznych w Polsce i za granicą, występuje na najbardziej prestiżowych festiwalach muzyki gitarowej, prowadzi lekcje mistrzowskie dla młodych wirtuozów tego instrumentu, ma na swoim koncie nagrania dla Polskiego Radia i Telewizji (w tym rejestrowany koncert w studiu Polskiego Radia). W 2009 roku otrzymał I nagrodę na XII Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Ile De Ré we Francji. W 2010 roku nakładem CM Records ukazała się płyta zespołu „From Ballet to Tango”, ukazująca piękno i bogactwo muzyki tanecznej od Renesansu do współczesności, od Europy po Amerykę Południową, od arcydzieł mistrzów po pełne uroku formy oparte na muzycznym folklorze, a wszystko to w nowym, intrygującym brzmieniu czterech gitar klasycznych. Płyta zyskała znakomite recenzje w polskiej i zagranicznej prasie muzycznej. W 2017 roku zespół zdobył Grand Prix V International Master Competition for Music Teachers w Warszawie, a w maju 2018 roku III nagrodę w międzynarodowym konkursie 15th Altamira Gorizia Guitar Competition we Włoszech. Obecnie Cracow Guitar Quartet uważany jest za czołowy polski zespół muzyki gitarowej.
 
Miłosz Mączyński
W 2010 roku ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie gitary dr hab. Michała Nagy’a. W 2014 roku, pod opieką promotora prof. Janusza Sochackiego, obronił pracę doktorską i uzyskał stopień doktora sztuki. Od 2015 roku prowadzi w macierzystej uczelni klasę gitary.
Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów gitarowych, m.in.: III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Montrealu (2011), III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Guitar Talent w Brnie (2014) oraz laureatem nagród za wyróżniające się interpretacje, m.in. nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie utworu Marka Pasiecznego podczas Międzynarodowego Konkursu Gitarowego w Olsztynie (2009). Swoje umiejętności doskonalił, biorąc udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Roberto Aussel’a, Ricardo Gallen’a, Pablo Garibay’a, Marcina Dyllę, Edina Karamazov’a i in. Koncertował jako solista i kameralista w Polsce, Austrii i Francji. Brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia, z którymi współpracuje, starając się o pozyskanie nowego repertuaru na gitarę. Zasiadał w jury ogólnopolskich konkursów gitarowych i przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej, jest wykładowcą warsztatów i letnich kursów muzycznych.
 
 
Joanna Baran-Nosiadek
Ukończyła studia na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w zakresie solistyki oraz Podyplomowe Studia Mistrzowskie w klasie kameralistyki prof. Piotra Zaleskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem.
Jako członek duetu gitarowego Alirio Duo jest laureatką licznych konkursów, m.in.: II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym w Koszalinie (1994), I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym w Kielcach (1997), II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Gdańsku (1997), wyróżnienia oraz II nagrody na Międzynarodowych Konkursach Zespołów Kameralnych w Przemyślu (1998, 1999). Jest dwukrotną finalistką Międzynarodowych Konkursów Duetów Gitarowych w Niemczech: w Norymberdze-Bubenreuth (1996) oraz w Kolonii (1999).
Artystka brała udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych, m.in. przez:Alirio Diaza, Pavla Steidla, Simona Standage’a, Philippe’a Villa, Raphaelę Smits, Michaela Troestera. Dla Cracow Guitar Quartet wykonała szereg transkrypcji, m.in.: utworów J.S. Bacha, M. Karłowicza, F. Chopina i K. Szymanowskiego. Prowadzi klasę gitary w POSM II st. im. Chopina w Krakowie oraz lekcje mistrzowskie. Jest także jurorem konkursów.
 
 
Łukasz Dobrowolski
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie gitary dr hab. Michała Nagy’a oraz kierunku Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Swoje umiejętności gry na gitarze doskonalił na kursach mistrzowskich u wybitnych artystów i pedagogów, m.in. takich jak: Abel Carlevaro, Jorge Cardoso, Eduardo Fernandez, Gerhard Reichenbach, Marco Socias. Był stypendystą University at Buffalo, The State University of New York, The Robert Anderson Research Charitable Trust w Londynie oraz Universidad de Granada. Koncertuje jako solista i kameralista zarówno w Polsce, jak i za granicą (Czechy, Słowacja, Węgry, Niemcy, Austria, Włochy, Francja, Kanada, USA). Artysta związany jest pracą naukową z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje pracę doktorską na temat koncertów gitarowych - Joaquína Rodrigo. W dziedzinie muzykologii szczególnym polem jego zainteresowania jest twórczość muzyczna kręgu kultury hiszpańskiej i południowoamerykańskiej. Od 2004 współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym jako autor, m.in.: haseł do Encyklopedii Muzycznej PWM. Jest autorem pierwszych w Polsce, niedużych publikacji książkowych o życiu i twórczości Edvarda Griega i Joaquína Rodrigo.
 
Mateusz Puter
Urodził się w 1989 roku w Krakowie. Swoją muzyczną edukację rozpoczął w wieku 7 lat pod kierunkiem mgr Bogusławy Oberbek. W 2013 roku ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Janusza Sochackiego. Swoje umiejętności doskonalił pod kierunkiem dr hab. Michała Nagy’a w ramach studiów podyplomowych na Akademii Muzycznej w Krakowie (2014-2016). Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez tak wybitnych gitarzystów, jak: Marcin Dylla, Carlo Marchione, Gabriel Bianco, Alexis Mazurakis, Petr Seidl, Thomas Offermann. Uczestniczył w wielu festiwalach oraz konkursach krajowych i zagranicznych (m.in. w 2012 roku był finalistą Międzynarodowego Konkursu Gitarowego w Berlinie). Zarówno jako solista, jak i kameralista koncertował w Polsce, Niemczech, na Słowacji oraz w Czechach. Mateusz Puter od kilku lat współpracuje z flecistką Mają Minecką. Prezentowany przez artystów repertuar obejmuje aranżacje muzyki romantycznej, impresjonistycznej, hiszpańskiej oraz muzyki pochodzącej z Ameryki Południowej.
 
 
Miejsce: Kościół pod wezwaniem św. Wojciecha Męczennika, ul. Korczyńska 18A
Termin: 9 sierpnia 2019, godzina 19.00
 
Anna Gutowska - gitara
Monika Welc - gitara
Joanna Bartkiewicz - skrzypce
Klaudia Borowiec - wiolonczela
Michalina Matias - altówka
 
Program:
C. Guastavino - Las Presencias No 6 Jeromita Linares
C. Gardel - Por una Cabeza
J. Brahms - Taniec węgierski
J. Strauss - Wiener Blut
J. Strauss - Blue Danube
A. Igudesman - Applemania
M.D. Pujol - Suite Buenos Aires
Pompeya
San Telmo
Palermo
Microcentro
Oraz liczne niespodzianki muzyczne
 
Anna Gutowska - gitara
Absolwentka wiedeńskiego Universität fϋr Musik und darstellende Kunst w klasie prof. Edwarda Zienkowskiego. Po uzyskaniu dyplomu z wyróżnieniem i tytułu magistra sztuki ukończyła - również pod kierunkiem prof. Edwarda Zienkowskiego - studia podyplomowe, jednocześnie pracując przez kilka lat jako asystentka profesora na tej uczelni. Od 2016 roku jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Dramatycznej w Wiedniu. Laureatka konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, stypendystka fundacji krajowych i międzynarodowych. Reprezentowana przez Arte 90 została nagrodzona stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. W ramach projektu stypendialnego nagrała płyty z koncertami skrzypcowymi H. Wieniawskiego. Występuje w wielu krajach świata. Prowadzi kursy w: Chile, Meksyku, Iranie, Kuwejcie, Austrii, Chinach, Japonii i na Słowacji. Jest wykładowcą Universität fϋr Musik und darstellende Kunst Wien.
 
Klaudia Borowiec - wiolonczela
Artystka urodzona w 1998 roku w Rzeszowie, tam też w 2017 roku ukończyła Szkołę Muzyczną II st. im. Karola Szymanowskiego. Uczestniczyła w kursach muzycznych, takich jak: Międzynarodowe Kursy Muzyczne im. Zenona Brzewskiego w Łańcucie, Małopolska Akademia Talentów w Łącku czy Akademia Muzyki w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Obecnie studentka III roku Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr hab. Jana Kalinowskiego.
 
Michalina Matias - altówka
Artystka urodzona w 1996 roku. Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Rzeszowie. Studiowała w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, podczas studiów stacjonarnych I stopnia, w klasie dr hab. Marcina Murawskiego, prof. AM. Ponadto, w ramach programu stypendialnego ERASMUS+ studiowała na Universität fϋr Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Wolfganga Klosa. Zawodowo związana z Filharmonią Podkarpacką, brała udział w wielu projektach muzycznych, takich jak: Mobilna Filharmonia, Orkiestra Ars Longa - lider grupy w projekcie filmowym, Webern Symphonie Orchestra.
 
Joanna Bartkiewicz - skrzypce
Ukończyła z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną II stopnia w klasie Roberta Naściszewskiego. Obecnie studiuje w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. Roberta Kabary. Uczestniczyła aktywnie w wielu kursach mistrzowskich, m.in. w Łańcucie, Lusławicach, Przemyślu, Kołobrzegu. Brała udział zarówno w wielu projektach orkiestrowych w Akademii Muzycznej, jak i w projektach kameralnych w Polsce i za granicą. Współpracuje z Filharmonią Podkarpacką jako doangażowany muzyk orkiestrowy.
 
Monika Welc - gitara
Absolwentka klasy gitary Akademii Muzycznej w Krakowie (1998) (w klasie Krzysztofa Sadłowskiego). Ukończyła także studia podyplomowe z zakresu: Organizacji i Zarządzania Placówką Oświatową w Warszawskiej Szkole Zarządzania - Szkole Wyższej (2016) oraz Psychologii Pozytywnej na Uniwersytecie Humanistycznym SWPS, Warszawa (2019). Od roku 2014 pełni funkcję eksperta do spraw awansu zawodowego nauczycieli. Od ponad dwudziestu lat jest czynnym nauczycielem gry na gitarze w Państwowej Szkole Muzycznej I st. w Łańcucie oraz Zespole Szkół Muzycznych nr 1 w Rzeszowie, gdzie pełni także funkcję kierownika Sekcji Instrumentów Smyczkowych i Gitary. Od 2005 roku Nauczyciel Dyplomowany. Wśród jej uczniów znajdują się laureaci wielu nagród i wyróżnień w konkursach, przeglądach i festiwalach rangi regionalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej. Wśród absolwentów studenci Akademii Muzycznych: w Łodzi, Krakowie, Warszawie. Zaangażowana w wiele projektów kameralnych, mająca w dorobku współpracę z teatrami, a także spełniająca się w występach solowych. Artystka i pedagog, autorka wielu publikacji naukowych, zdobywczyni licznych nagród i wyróżnień.
 
 
Miejsce: Kościół pod wezwaniem św. Wojciecha Męczennika, ul. Korczyńska 18A
Termin: 30 sierpnia 2019, godzina 19.00
 
Królestwo Beskidu
 
Katarzyna Gacek-Duda - flet poprzeczny, piszczałki, flety etniczne, skrzypce
Marcin Sidor - skrzypce
Martin Wałach - kontrabas
Beniamin Wałach - altówka
 
Program:
Hala
Cichy wiatr
Muńcuł
Świeci miesiąc
Tango Beskidu
Oraz wiele innych utworów z płyty „Hala”
 
Zespół wykonuje utwory inspirowane muzyką karpacką i polską w autorskich aranżacjach. Muzycy uważają, że ich twórczość błędnie zaliczana jest do rodzaju muzyki folk. Starają się nie wkładać jej w muzyczne ramy. Artyści wykonują w dużej mierze muzykę autorską, łączoną z wpływami muzyki karpackiej, słowackiej, węgierskiej, ukraińskiej i żydowskiej... Ze względu na szerokie zainteresowania członkowie zespołu uczestniczą również w innych projektach muzycznych. Wspólny mianownik zespołu to pochodzenie i wychowanie w Beskidach. Nazwa zespołu oddaje w sposób metaforyczny bogactwo muzyki źródeł rejonu Żywiecczyzny, Śląska Cieszyńskiego, a w dalszym planie całych Karpat. Muzycy marzą o tym, aby łączyć muzykę rodzimą z ciekawymi nurtami ludowych dźwięków - również z całego świata.