Polski Language

Krośnieńska Jesień Muzyczna 2018: Pasja Janowa Krośnieńska Jesień Muzyczna: Pasja Janowa

PASJA JANOWA WEDŁUG J.S. BACHA
Soliści i Karpacka Orkiestra Barokowa
Fabio Bonizzoni - dyrygent
Bezpłatne wejściówki do odbioru w kasie RCKP

 

RCKP KJM Pasja Janowa Fabio Bonizzoni

 

Wystąpią:
Fabio Bonizzoni - dyrygent
Soliści:
Karol Kozłowski - tenor (Ewangelista)
Anna Zawisza - sopran
Helena Poczykowska - alt
Dawid Biwo - bas
Sebastian Szumski - bas (Jezus)

Karpacka Orkiestra Barokowa w składzie:
Judyta Tupczyńska, Alicja Sierpińska - skrzypce barokowe
Katarzyna Litwiniuk - altówka barokowa
Agnieszka Oszańca - wiolonczela barokowa
Michał Bylina - kontrabas
Mateusz Kowalski - viola da gamba
Magdalena Pilch, Konrad Oklejewicz - flet traverso
Patrycja Leśnik-Hutek, Jan Hutek - obój barokowy
Szymon Józefowski - fagot barokowy
Anna Wiktoria Swoboda - lutnia
Patrycja Domagalska-Kałuża - pozytyw
Zespół wokalny Cracow Singers


RCKP KJM Pasja Janowa Patrycja Domagalska

 
Wybitne dzieło wielkiego niemieckiego kompozytora Jana Sebastiana Bacha, składające się z 2 części, wykonane po raz pierwszy w kościele św. Mikołaja w Lipsku w 1724 roku. Jego forma muzyczna to pasja (łac. passio - cierpię) - gatunek muzyczny sięgający swoimi korzeniami okresu średniowiecza, którego tematem jest męka Pańska. Pasja wg św. Jana jest jedną z dwóch (obok Pasji wg św. Mateusza), które zachowały się w kompletnej postaci. Kompozytor wykorzystał tekst poematu Bartholda Heinricha Brockesa z 1712 roku, w partii Ewangelisty posłużył się jednak tekstem ewangelii. W muzyce Bach nawiązał do wielowiekowej tradycji gatunku, respektując podział na partie solowe i chóralne, z pierwszoplanową partią Chrystusa (vox Christi), Ewangelisty (narrator wydarzeń), a także tłumu (turbae). Kontrapunkt dla tych dramatycznych partii stanowią arie, w których soliści przedstawiają rodzaj lirycznego komentarza. Podobną funkcję pełnią krótkie, niezwykle piękne, ekspresyjne chorały.

Nigdy wcześniej niewykonywane dzieło zostanie w Krośnie zaprezentowane 29 września 2018 roku w RCKP na instrumentach historycznych. Zaproszenie do projektu przyjął znakomity włoski specjalista w dziedzinie muzyki dawnej Fabio Bonizzoni - dyrygent, organista, klawesynista, od 2004 roku poświęca się wyłącznie działalności solistycznej i dyrygenckiej, którą prowadzi z własną orkiestrą La Risonanza. Ponadto jest profesorem klawesynu w Królewskim Konserwatorium w Hadze (Holandia), oraz w Konserwatorium w Novarze we Włoszech. Jest też założycielem Associazione Händel, stowarzyszenia zajmującego się studiami nad obecnością muzyki Händla we Włoszech. Jako solista nagrywa od wielu lat dla hiszpańskiej wytwórni Glossa. W 2010 roku wraz z zespołem La Risonanza ukończył projekt nagrania kompletu Kantat włoskich z instrumentami G.F. Händla, co zostało uznane przez magazyn „Gramophone” za najważniejsze wydarzenie nagraniowe ostatniej dekady, zaś 3 spośród 7 płyt cyklu otrzymały prestiżową nagrodę „Handel Stanley Sad”.

 

RCKP KJM Pasja Janowa Rafał Tomkiewicz


W projekcie wystąpi tez Karpacka Orkiestra Barokowa powołana przez krośnieńską klawesynistkę Patrycję Domagalską. Orkiestra zadebiutowała spektaklem: „Z dworu Ludwika XIV” w 2011 roku w ramach Kultury Wieków Dawnych. Występowała na wielu festiwalach w Polsce, prezentując m.in. muzykalia jasnogórskie w ramach programu Instytutu Muzyki Tańca „Nowe Interpretacje”. Członkowie orkiestry to artyści związani z polską sceną muzyki, dawnej działający w różnych jej formacjach: Capella Cracoviensis, Wrocławska Orkiestra Barokowa, European Union Baroque Orchestra, Royal Baroque Ensemble oraz z wieloma zespołami muzyki dawnej w Europie.

Czas trwania: ok. 2 godziny
Wydarzenie finansowane ze środków Fundacji PZU