Polski

KROŚNIEŃSKA JESIEŃ MUZYCZNA 2019 - PROGRAM

Regionalne Centrum Kultur Pogranicza i Krośnieńska Fundacja im. Ignacego Paderewskiego zapraszają na cykl koncertów Krośnieńskiej Jesieni Muzycznej. To szczególny rok dla melomanów. 200 lat temu urodził się Stanisław Moniuszko i z tej właśnie okazji będziemy mieli zaszczyt gościć solistów Polskiej Opery Królewskiej z koncertem ballad i pieśni. Druga, to 50 rocznica tragicznej śmierci Krzysztofa Komedy. A w programie również koncert brodwayoski, jazz i Krośnieńska Lekcja Muzyki.





PROGRAM
 
29 września 2019 (niedziela), godz. 18.00
GRAŻYNA BRODZIŃSKA i KOSMA BAND
Bilet normalny 60 zł, ulgowy 50 zł, z KKM 40 zł
 
6 października 2019 (niedziela), godz. 17.00
KROŚNIEŃSKA LEKCJA MUZYKI FUNDACJI PADEREWSKIEGO
KONCERT W WYKONANIU PEDAGOGÓW, UCZNIÓW I ABSOLWENTÓW KROŚNIEŃSKICH SZKÓŁ MUZYCZNYCH
Wejściówki cegiełki na rzecz Fundacji
 
7 października 2019 (poniedziałek), godz. 18.00, scena (wejście B)
W DRODZE DO HOLLYWOOD. KRZYSZTOF KOMEDA
LENA LEDOFF, ADAM RYMARZ, PAWEŁ SZTOMPKE
Bilet normalny 50 zł, ulgowy 40 zł, z KKM 30 zł
 
15 października 2019 (wtorek), godz. 18.00
BALLADY I PIEŚNI STANISŁAWA MONIUSZKI
POLSKA OPERA KRÓLEWSKA
TATIANA HEMPEL-GIERLACH, ROBERT GIERLACH, DAGMARA DUDZIŃSKA
Bilet normalny 50 zł, ulgowy 40 zł, z KKM 30 zł
 
30 października 2019 (środa), godz. 18.00
GRAŻYNA AUGUŚCIK i BESTER QUARTET
Bilet normalny 60 zł, ulgowy 50 zł, z KKM 40 zł
 
 
29 września 2019 (niedziela), godz. 18.00
GRAŻYNA BRODZIŃSKA i KOSMA BAND
 
Grażyna Brodzińska prezentuje repertuar operetkowy, operowy, musicalowy i piosenki ze światowych repertuarów. Współpracuje z wieloma orkiestrami operowymi i filharmonicznymi w kraju. Dokonała licznych nagrań radiowych i telewizyjnych. Artystka występowała także w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Francji, Austrii, Italii, Anglii, Belgii, Izraelu, Australii i Holandii. W Kammeroper w Wiedniu Brodzińska zaśpiewała słynną partię Eurydyki w operetce autorstwa Offenbacha „Orfeusz w piekle” oraz wykonywała partię Zerliny w popularnej operze Mozarta „Don Giovanni”. W Teatrze Wielkim w Warszawie śpiewała gościnnie, między innymi partię Adeli w „Zemście nietoperza” Straussa i partię Kasi w operze „Nędza uszczęśliwiona” Kamieńskiego.
 
Program
Świat ponad tęczą (Czarnoksiężnik z krainy Oz), muz. A. Harold - Kosma Band
Czardasz (Perła z Tokaju), F. Raymond - G. Brodzińska
Libertango, A. Piazzolla - Kosma Band
Tango Jalousie, muz. J. Gade - G. Brodzińska
Oblivion, A. Piazzolla - Kosma Band
Can-can (Orfeusz w piekle), J. Offenbach - Kosma Band
Aria ze śmiechem (Perichola), muz. J. Offenbach - G. Brodzińska
Ojciec chrzestny, muz. Nino Rota - Kosma Band
Usta milczą, dusza śpiewa (Wesoła wdówka), F. Lehar - G. Brodzińska
Besame mucho, muz., sł. C. Velazquez - G. Brodzińska
Czardasz Montiego, V. Monti - Kosma Band
Walc Barbary (Noce i dni), reż. J. Antczak, muz. W. Kazanecki - Kosma Band
Walc minutowy, F. Chopin - G. Brodzińska
Wiązanka: Baby, Zimny drań, Ta ostatnia niedziela, H. Wars, L. Starski - Kosma Band
Panie Janie (Zapomniana melodia), H. Wars, L. Starski - G. Brodzińska
Sex appeal (Piętro wyżej), muz. H. Wars, sł. E. Schlechter - G. Brodzińska
Przetańczyć całą noc (My Fair Lady), muz. F. Loewe, sł. A. Lerner - G. Brodzińska
 
 
6 października 2019 (niedziela), godz. 17.00
KROŚNIEŃSKA LEKCJA MUZYKI FUNDACJI PADEREWSKIEGO
KONCERT W WYKONANIU PEDAGOGÓW, UCZNIÓW I ABSOLWENTÓW KROŚNIEŃSKICH SZKÓŁ MUZYCZNYCH
 
Fundacja Paderewskiego została założona w 2011 roku przez czworo miłośników i propagatorów muzyki klasycznej: Patrycję Domagalską, Monikę Fabisz, Ewę Cisowską i Daniela Eibina. Głównym jej celem jest upowszechnianie muzyki klasycznej oraz troska o jej jak najlepszą recepcję wśród krośnian. Przez kilka lat działalności Fundacja zorganizowała lub współpracowała przy organizacji wielu imprez związanych z muzyką klasyczną - koncertów, spektakli, kursów mistrzowskich dla młodych adeptów sztuki muzycznej, a także ufundowała szereg stypendiów dla młodych artystów. Fundacja współpracuje z wieloma podmiotami mającymi podobne cele (są to m.in. Regionalne Centrum Kultur Pogranicza, Zespół Szkół Muzycznych w Krośnie, Krośnieńskie Towarzystwo Muzyczne, Muzeum Podkarpackie) i dzięki tej współpracy przyczynia się do integracji środowiska muzycznego w Krośnie. Jedną z ważniejszych inicjatyw Fundacji jest doroczny koncert „Lekcja Muzyki”, który dzięki współpracy z RCKP w Krośnie odbywa się w ramach Krośnieńskiej Jesieni Muzycznej. Koncert ten ma na celu pokazanie mieszkańcom miasta utalentowanych muzyków, którzy uczą się w krośnieńskich szkołach muzycznych, dzięki czemu mają oni okazję zaprezentowania swoich umiejętności i osobowości artystycznych szerszej publiczności. Fundacja organizuje także koncerty i spektakle promujące muzykę dawną, wykonywaną na instrumentach z epoki, a także kursy mistrzowskie dla młodzieży zainteresowanej wykonawstwem historycznym. Kursy prowadzone były w ramach kilku edycji Podkarpackiej Letniej Akademii Muzyki, a także w ramach współorganizowanego z RCKP festiwalu Kultura Wieków Dawnych. Stypendystami i podopiecznymi Fundacji są utalentowani młodzi muzycy (m.in. Kacper Żaromski i Jan Chłap) wywodzący się z naszego regionu i rozpoczynający dopiero swoją działalność artystyczną, mając już często na koncie wiele nagród na konkursach międzynarodowych i ogólnopolskich.
 
 

KJM Krośnieńska Lekcja Muzyki, fot. Paweł Matelowski 1

7 października 2019 (poniedziałek), godz. 18.00
W DRODZE DO HOLLYWOOD. KRZYSZTOF KOMEDA
LENA LEDOFF, ADAM RYMARZ, PAWEŁ SZTOMPKE
 
W tym roku mija 50. rocznica śmierci jednego z najsłynniejszych kompozytorów kina, Krzysztofa Komedy. Czas Komedy - przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych - to czas jazzu w muzyce, szkoły polskiej w kinie, moment niezwykle twórczy i piękny dla powojennej kultury Europy. Muzyka Komedy przetrwała próbę czasu, wciąż jest atrakcyjna dla nowych pokoleń i ważna dla artystów, którzy sięgają po jego tematy.
 
Zapraszamy na wieczór jego muzyki. Grać będzie wspaniała interpretatorka muzyki jazzowej, ale i poważnej, Lena Ledoff, śpiewać wyjątkowy Adam Rymarz, a Paweł Sztompke opowie o Komedzie, jego czasach, filmach, o życiu kompozytora, o czasach, w których żył i o jazzie, który tworzył. O jazzie, który stworzył całe środowisko artystów i słuchaczy czujących się bardziej wolnymi w nie do końca wolnym świecie PRL lat 50. i 60. Koncert jest hołdem dla Krzysztofa Komedy i całego pokolenia artystów (muzyków, filmowców, literatów) mających ogromny wpływ na wszystko to, co dzieje się współcześnie w kulturze.
 
Lena Ledoff (fortepian)
Absolwentka Akademii Muzycznej w Woroneżu. Występowała na scenach Paryża, Toronto, St. Petersburga, Ottawy, współpracuje z teatrami Studio i Ateneum w Warszawie.
 
Adam Rymarz (wokal)
Wokalista obdarzony słuchem absolutnym oraz niezwykle ciepłą barwą głosu o szerokich możliwościach ekspresji. Z powodzeniem porusza się w różnorodnych stylach muzycznych, od jazzu po soul i gospel.
 
Paweł Sztompke (prowadzenie)
Muzykolog, socjolog muzyki, dziennikarz Polskiego Radia. Przez ponad trzydzieści lat prowadzi audycje na temat muzyki filmowej: Filmowa Tonacja Trójki, Muzyka Kina, Muzyczna Jedynka, Smaki polskie, Tylko bez polityki, proszę (wspólnie z Anną Semkowicz).
 
PROGRAM
Lena Ledoff - fortepian, Adam Rymarz - śpiew
Ja nie chcę spać, sł. A. Osiecka
Samotne wyspy serc, sł. W. Młynarski
Crazy girl, sł. W. Młynarski
Nim wstanie dzień, sł. A. Osiecka
Moja ballada, sł. A. Osiecka
Szara kolęda, sł. W. Młynarski
Lena Ledoff - fortepian
dwie suity solo na tematy z filmów: Nóż w wodzie, Rosemary's baby, Kattorna, Dwóch ludzi z szafą, Matnia
Paweł Sztompke - prowadzenie koncertu
 



KJM Lena Ledoff 7 października, fot, nadesłane
 
15 października 2019 (wtorek), godz. 18.00
BALLADY I PIEŚNI STANISŁAWA MONIUSZKI
POLSKA OPERA KRÓLEWSKA
TATIANA HEMPEL-GIERLACH, ROBERT GIERLACH, DAGMARA DUDZIŃSKA
 
Polska Opera Królewska gościem cyklu koncertów XXVI Krośnieńskiej Jesieni Muzycznej.
Tatiana Hempel-Gierlach (sopran)
W ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Ma w swoim dorobku artystycznym liczne występy i tournée w krajach Europy (Niemcy, Austria, Szwajcaria, Francja, Hiszpania). Pięciokrotnie odbywała tournée po Japonii. Wielokrotnie brała też udział w festiwalach muzycznych: w Festiwalu Adama Didura w Sanoku, Festiwalu Muzyki Oratoryjnej ,,Musica Sacromontana” w Gostyniu, czy Festival dell’ Arte w Dolinie Pałaców i Ogrodów w Wojanowie i Bukowcu. Jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.
Robert Gierlach (bas-baryton)
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu. Artysta współpracuje z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonia Varsovia, Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Orkiestra Filadelfijska, Orchestre National de France, I Solisti Veneti, City of Birmingham Orchestra, Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, Dresdner Rundfunk Orcheser, NHK Tokyo Orchestra. Śpiewał też z Orkiestrą Szwajcarii Romańskiej w Genewie i Lozannie oraz Filharmonikami Filadelfijskimi w Filadelfii i Carnegie Hall w Nowym Jorku. Artysta prowadzi klasę śpiewu solowego na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jest solistą Polskiej Opery Królewskiej.
Dagmara Dudzińska (pianistka)
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1994-2017 była związana z Warszawską Operą Kameralną - jako pianistka i korepetytor solistów. Brała również aktywny udział w spektaklach operowych, realizując partię klawesynu w dziełach Mozarta, Rossiniego, Cimarosy i wielu innych. Uczestniczyła w kolejnych edycjach Festiwalu Mozartowskiego oraz Festiwalu Oper Gioacchina Rossiniego w Warszawie. W artystycznym dorobku posiada także nagrania dokonane dla Polskiego Radia. Prowadzi również działalność pedagogiczną. W 1996 roku objęła stanowisko wykładowcy na Wydziale Wokalnym swojej macierzystej Uczelni. Od 2018 roku związana z Polską Operą Królewską jako pianistka i korepetytor solistów.
 



KJM Ballady i pieśni Tatiana Hempel-Gierlach 15 października, fot. Ewelina Piekut
 

30 października 2019 (środa), godz. 18.00
GRAŻYNA AUGUŚCIK i BESTER QUARTET
 
Grażyna Auguścik
Polska wokalistka jazzowa. Śpiewa utwory nawiązujące do polskiej muzyki ludowej, muzyki latynoskiej i klezmerskiej. Uczyła się gry na gitarze w szkole muzycznej w Słupsku, później uczyła się śpiewu, kończąc m.in. w 1992 Berklee College of Music w Bostonie.
Debiutowała jako wokalistka w 1977 na festiwalach piosenki w Toruniu i w Opolu (w 1979 zdobyła główną nagrodę w konkursie debiutów w Opolu). W 1981 zdobyła nagrodę na festiwalu piosenki studenckiej w Krakowie oraz na festiwalu jazzu tradycyjnego „Złota Tarka” w Warszawie, występując z zespołem „Playing Family” (późniejsza „Swing Orchestra Cracow”). W 1988 wyjechała do USA, gdzie występowała m.in. z Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak, a także z takimi muzykami, jak np.: Jim Hall, Michael Brecker i Randy Brecker, John Medeski czy Patricia Barber. Od 1994 mieszka w Chicago. W 2002, 2003, 2004, 2006 i 2016. Uznana za najlepszą wokalistkę jazzową przez Jazz Forum.
Nagrała 12 albumów, w tym dwa z Urszulą Dudziak. W Polsce występowała m.in. z The Cracow Klezmer Band w roku 2005, nagrała również z tą grupą dwa utwory na ich płytę Sanatorium pod Klepsydrą.
 
Bester Quartet
Jest swego rodzaju fenomenem na światowym rynku muzycznym. Grupę tworzą czterej instrumentaliści, wykształceni muzycy klasyczni i jazzowi. Charakterystyczną cechą zespołu jest wykonawstwo muzyki o szerokim przekroju stylistycznym, w którym zasymilowane zostały wybrane elementy muzyki klasycznej, jazzowej, awangardowej oraz dokonania współczesnej kameralistyki, gdzie fundamentem do budowania niepowtarzalnych form instrumentalnych jest improwizacja. Formacja jest nowym obliczem legendarnego The Cracow Klezmer Band, który powstał w 1997 roku w Krakowie z inicjatywy kompozytora i akordeonisty Jarosława Bestera.



KJM Grażyna Auguścik 30 października, fot. nadesłane