Polski Language

Krośnieńskie lotnisko kończy 87 lat!

29 listopada 1928 r., na posiedzeniu Rady Miejskiej podjęto decyzję o lokalizacji w Krośnie małego lotniska, dekadę później – mocno rozbudowane - należało już ono do najnowocześniejszych w Europie.


Podjęta decyzja oznaczała w pierwszej kolejności przeprowadzenie komasacji dzierżawionych przez rolników gruntów, później dopiero powstała infrastruktura. Po czterech latach prac 29 czerwca 1932 r., lotnisko zostało uroczyście otwarte. Początkowo służyło jako międzyetapowe lądowisko podczas Rajdów Turystycznych Dookoła Polski. Odbywały się na nim również pokazy lotnicze i modelarskie z udziałem najlepszych polskich pilotów. 

W 1934 r. Rada Miasta zdecydowała się na rozbudowę lotniska i nadanie mu charakteru wojskowego. Pomysł przyszedł z Departamentu Lotnictwa w Ministerstwie Spraw Wojskowych, kierowanego przez Ludomiła Rayskiego, który w Krośnie zdawał maturę. Ze środków miejskich wykupiono ok. 200 ha gruntów, na których po 3 latach powstało nie tylko nowoczesne lotnisko ale i centrum szkolenia podoficerów lotnictwa.


Krośnieńskie lotnisko kończy 87 lat!

Znalazły się tu m.in. kasyno oficerskie, areszt, koszary na 300 osób oraz pełnowymiarowy stadion. W tym samym czasie, na potrzebny krośnieńskiej szkoły pilotów utworzono lotniska pomocnicze w Moderówce i Targowiskach.

Nic zatem dziwnego, że w 1938 r. została do Krosna przeniesiona Szkołę Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich, która niestety nie zdążyła trwalej wpisać się w dzieje miasta. 

Być może już wówczas Niemcy przygotowując się do wojny doskonale zdawali sobie sprawę z wartości krośnieńskiego lotniczego kompleksu szkoleniowego, jednego z najnowocześniejszych w ówczesnej Europie. W każdym razie kiedy we wrześniu 1939 r. prowadzili naloty na Krosno, starali się oszczędzać infrastrukturę a po wkroczeniu do miasta natychmiast przystąpili do naprawy uszkodzonych budynków i usuwania niewybuchów Znacznie rozszerzyli też teren bazy, eksmitując okoliczną ludność, i burząc jej budynki. Na ich miejscu powstały obszerne koszary.


Krośnieńskie lotnisko kończy 87 lat!

Aby ułatwić sobie zaopatrywanie bazy w paliwo, Niemcy zbudowali rurociąg wiodący od stacji kolejowej do podziemnych zbiorników znajdujących się w pierwszej grupie budynków. Całość uzupełniono stacją radiolokacyjną oraz posterunkiem obserwacyjnym znajdującym się na szczycie Suchej Góry, w miejscu gdzie dziś stoi wieży telewizyjna.

W ramach przygotowań do ataku na ZSRR,  aby usprawnić transport amunicji,  wybudowano bocznicę kolejową wiodącą na lotnisko. W tym czasie powstał także betonowy pas startowy.  Najprawdopodobniej bliskość doskonałej bazy lotniczej w Krośnie, najlepszej w tej części kraju, sprawiła, że właśnie w pobliskich Stępinie i Strzyżowie zbudowano słynne schrony kolejowe.


Krośnieńskie lotnisko kończy 87 lat!

Odwiedzając je, Hitler lądował co najmniej trzykrotnie na lotnisku w Krośnie, gościł tu też Mussolini, spotykając się ze swoim sojusznikiem w sierpniu 1941 r. w Stępinie. I choć Mussolini przybył do Stępiny pociągiem, na front wschodni pod Kijów odleciał wspólnie z Hitlerem właśnie z Krosna. Tu także zakończyli ową inspekcję, witani uroczyście m.in. przez niemiecką załogę lotniska.

Kiedy pomimo „gospodarskich” wizyt na froncie wschodnim począł on się w 1944 r. niebezpiecznie zbliżać, wycofujący się Niemcy wywieźli większość sprzętu i wyposażenia krośnieńskiego lotniska w głąb Rzeszy, a to czego wywieść nie mogli, wysadzili w powietrze. Coś jednak zostało, skoro w tym samym roku Sowieci wykorzystywali lotnisko w czasie operacji preszowsko-dukielskiej.

Odwrotu sił sowieckich lotnisko już jednak nie przetrwało. Wycofując się stąd w 1946 r. zabrali ze sobą nawet metalowe konstrukcje zniszczonych hangarów oraz resztki maszyn i instalacji. Pozostałości rozebrali okoliczni mieszkańcy, którzy wykorzystali cegłę i drut przy odbudowie swoich domostw.

Dziś po przedwojennej, wiodącej w Europie infrastrukturze niewiele zostało, choć lotnisko nadal pełni swoją funkcję, także szkoleniową. Aeroklub Podkarpacki jest przecież jednym z większych klubów lotniczych w Polsce. W Krośnie lata lub skacze ze spadochronem ponad 300 osób, w ciągu roku wykonuje się prawie 1500 skoków ze spadochronem i około 4000 lotów.


Krośnieńskie lotnisko kończy 87 lat!

Aeroklub prowadzi działalność lotniczą w sekcjach: samolotowej, szybowcowej, spadochronowej, modelarskiej, konstruktorów amatorów oraz w Klubie Seniorów Lotnictwa. Oferuje kursy i szkolenia, loty reklamowe oraz podniebne turystyczne „safari” – loty nad Bieszczadami, Soliną i innymi malowniczymi miejscami, podczas których podróżni wykonują zdjęcia z powietrza.

Krośnieńskie lotnisko kończy 87 lat! 

Lotnisko jest też główną areną Międzynrodowych Górskich Zawodów Balonowych i pikniku Balony nad Krosnem.